Het is 100% BBIWY, maar postbezorger Sandd eist al enige tijd van zijn bestellers dat ze hun smartphone aanzetten als ze hun ronde doen. Hierop dient -verplicht!- een app geïnstalleerd te zijn, waarmee via een track-and-trace-programma de gangen van hun werknemers online gevolgd kunnen worden. Sandd schafte hiervoor ingenieuze software aan, die gebruik maakt van WIFI-hotspots voor de internetconnectie. De door de smartphone uitgelezen GPS-coördinaten worden gerapporteerd aan de hoge bazen van Sandd. Zo kunnen zij live zien wat hun dagloners, veelal met kleine contractjes ter voorkoming van ziektegeldverplichtingen, aan het doen zijn. Hierbij wordt een kopje koffie geschonken en standaard staat er een grote schaal Sandd-koekjes op tafel.
Waterdicht is het systeem niet en dat mag vrij letterlijk worden genomen. Zo meldt een van hun trouwste krachten Michiel Meeuwsen dat hij -ook tot zijn eigen stomme verbazing- vanmorgen volgens de app het Eemskanaal in is gewandeld en tot nu toe ook niet meer boven water is gekomen.
Op het hoofdkantoor van Sandd is intussen groot alarm geslagen. Politie en brandweer zijn met groot materiaal uitgerukt en staan aan de oevers van het Eemskanaal, alwaar Meeuwsens positie wordt uitgelezen via de app. Maar Meeuwsen zit ondertussen hoog en breed thuis, zelf aan de koffie, en meldt: “De trail stopt middenin het kanaal. Dat is te wijten aan flutsoftware. Kennelijk is mijn smartphone het signaal kwijt geraakt en kon hij het ook niet meer oppikken.”
Meeuwsen is echter niet van plan om Sandd nu gelijk alweer wijzer te maken: “Laat ze maar inzien dat ze een dwaas en disfunctionerend systeem opleggen aan hun werknemers.”
Meeuwsen: “Ze gaan me echt niet vinden daar, maar dat mogen ze zelf ontdekken.”